Üstad Kemaletti BİHZAD hakkında bilgi iranlı ressam, minyatürcü (? - [?] Tebriz [?] 1537). İlk minyatür çalışmaları göz önüne alındığında 1450’lerde doğduğu sanılır. İranlı Dost Muhammet ve Haydar Mirza, He-rat’lı Amir Ruh Allah’ın öğrencisi olduğunu bildirirler. Menakıb-ı Hünerverân yazarı M. Âlî ise Tebrizli Pir Seyit Ahmet’ten ders aldığını belirtir.
Herat’ta Timurlu sarayında Sultan Hüseyin Baykara ve vezir Mîr Ali Şir Nevai’den destek gördü. 1486-1506 arasında Herat resim okulu’ nu yönetti. 1507’den sonra Özbek hükümdarı Şeybek Han’ın sarayında görev aldı.
Safeviler’in Herat’ı ele geçirmelerinden sonra (1510’lar) Tebriz’e gitti, Şah İsmail ve Şah Tahmasp döneminde ün kazandı. Safevi sanatı üzerinde büyük etkisi oldu. Pek çok öğrenci yetiştirdi. Dünyadaki çeşitli müzelerde ve özel koleksiyonlarda bulunan yapıtlardaki minyatür- g lerinde, rahat ve gözü pek kompozisyon- 2 lan, mekâna hayranlık uyandıracak bir bi- "v çimde yerleştirilmiş ve dramatik bir üslup-la işlenmiş kişileri, renk zenginliği, ince be-zemeciliği ve ayrıntılardaki gerçekçiliğiyle dikkati çeker. Üslubu ve imzası öğrencileri tarafından kullanılacak denli ilgi gördüğünden yapıtlarının saptanması kimi zaman güçleşir. Kahire’deki Ulusal kitap-lık’ta bulunan Sadi’nin Bostan'inin 1488’de yazılmış bir kopyasında görülen minyatürleri, sanatçının üslubunu belirleyen yetkin örneklerdir.
Minyatürleri sanatçıya bağlanan ünlü yapıtlar arasında, Baltimore Walter’s Art Gallery’de bulunan Şerafettin A!i Yezdî’nin Zafername'si, Londra British kitaplığı’ndaki Nizamî Hamse ’sinin kimi minyatürleri sayılabilir. Sadi’nin Dublin’de, Chester Beatty kitaplığı’nda bulunan Bostan nüshasındaki on bir minyatürün de sanatçıya ait olduğu ketebe kaydından anlaşılır.
Herat’ta Timurlu sarayında Sultan Hüseyin Baykara ve vezir Mîr Ali Şir Nevai’den destek gördü. 1486-1506 arasında Herat resim okulu’ nu yönetti. 1507’den sonra Özbek hükümdarı Şeybek Han’ın sarayında görev aldı.
Safeviler’in Herat’ı ele geçirmelerinden sonra (1510’lar) Tebriz’e gitti, Şah İsmail ve Şah Tahmasp döneminde ün kazandı. Safevi sanatı üzerinde büyük etkisi oldu. Pek çok öğrenci yetiştirdi. Dünyadaki çeşitli müzelerde ve özel koleksiyonlarda bulunan yapıtlardaki minyatür- g lerinde, rahat ve gözü pek kompozisyon- 2 lan, mekâna hayranlık uyandıracak bir bi- "v çimde yerleştirilmiş ve dramatik bir üslup-la işlenmiş kişileri, renk zenginliği, ince be-zemeciliği ve ayrıntılardaki gerçekçiliğiyle dikkati çeker. Üslubu ve imzası öğrencileri tarafından kullanılacak denli ilgi gördüğünden yapıtlarının saptanması kimi zaman güçleşir. Kahire’deki Ulusal kitap-lık’ta bulunan Sadi’nin Bostan'inin 1488’de yazılmış bir kopyasında görülen minyatürleri, sanatçının üslubunu belirleyen yetkin örneklerdir.
Minyatürleri sanatçıya bağlanan ünlü yapıtlar arasında, Baltimore Walter’s Art Gallery’de bulunan Şerafettin A!i Yezdî’nin Zafername'si, Londra British kitaplığı’ndaki Nizamî Hamse ’sinin kimi minyatürleri sayılabilir. Sadi’nin Dublin’de, Chester Beatty kitaplığı’nda bulunan Bostan nüshasındaki on bir minyatürün de sanatçıya ait olduğu ketebe kaydından anlaşılır.
Yorum Gönder